Вартість харчування згідно рішення виконавчого комітету Славутської міської ради “Про організацію харчування дітей в закладах освіти Славутської міської територіальної громади у 2022 році” 

Пам’ятка з питань організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах

Формування культурно – гігієнічних навичок у дітей

В дошкільному закладі навчання дітей правилам культурної поведінки покладається на вихователів та помічників вихователів.Навчання дітей правилам столового етикету відбувається під час організованих занять, ігор та спеціально створених педагогічних ситуацій. Закріплення отриманих знань – під час прийому їжі.

Складові етикету:

  • – культурно-гігієнічні навички, пов’язані з самообслуговуванням;
  • – правила культурної поведінки за столом, застільного спілкування;
  • – правила сервірування столів;
  • – правила користування столовими приборами та культури їжі.

Культурно – гігієнічні навички

На третьому році життя привчають дітей перед застіллям приводити себе у порядок:

  • – вчать засукувати рукава під час умивання;
  • – намилювати руки коловими рухами, змивати мило водою та віджимати;
  • – правильно користуватись рушником;
  • – вчити сідати за стіл не торкаючись руками стільця та інших предметів;
  • – привчати їсти страву самостійно і охайно;
  • – добре пережовувати їжу із закрити ротом;
  • – привчати користуватися серветкою.

На четвертому році життя правила декілька ускладнюються, діти повинні:

  • – самостійно і правильно мити руки, а за необхідності і обличчя, насухо витирати їх рушником;
  • – їсти самостійно і акуратно, не кришити хліб та не проливати страву на стіл;
  • – самостійно користуватись серветкою, самому її діставати, після використання класти на блюдечко;
  • – полоскати ротову порожнину після кожного прийому їжі.

На п’ятому році життя:

  • – сідати за стіл з чистими руками та обличчям;
  • – їсти самостійно і красиво, слідкувати за чистотою столу;
  • – користуватись паперовими серветками за мірою необхідності;
  • – під час прийому їжі додержуватись правильної пози;

На шостому році життя:

  • – стежити за чистотою рук та обличчя;
  • – сідати за стіл охайними;
  • – на столі завжди повинен бути порядок, чистота та гарна сервіровка;
  • – зберігати правильну осанку

Навички культурної поведінки за столом

На третьому році життя:

  • – сидіти рівно, злегка спираючись на спинку стільця;
  • – чекати поки подадуть їжу, тримаючи руки до зап’ястя на столі (в кулачках);
  • – не ставити лікті на стіл;
  • – після отримання страви одразу приступати до прийому їжі;
  • – не лізти ложкою в тарілку сусіда;
  • – не виходити з-за столу не закінчивши їсти;
  • – дякувати за їжу, виходячи з-за столу.

На четвертому році життя:

  • – сідати до столу близько, але не торкатись до нього грудьми;
  • – сидіти рівно, трохи нахиливши голову над тарілкою;
  • – тримати кісті рук на столі (щоб зберігати правильну поставу);
  • – лікті тримати нещільно притиснутими до тулубу (щоб не заважати сусідам);
  • – не розмовляти з повним ротом;
  • – брати з загальної тарілки той шматочок хліба, що знаходиться ближче;
  • – дякувати за подану страву, одразу приступати до їди.

На п’ятому році життя:

  • – без нагадування повністю займати сидіння стільця;
  • – тримати лікті злегка, без напруження, притиснутими до тулубу;
  • – ноги тримати зігнутими в колінах під прямим кутом, ступні ставити паралельно;
  • – не вибирати кращий шматок, брати той, що знаходиться ближче;
  • – гарячу страву охолоджувати, злегка помішуючи ложкою;
  • – страву брати з тарілки потроху і їсти безшумно;
  • – вчити способам спілкування за столом, демонструвати спеціальні мовні формули: «подай, будь ласка», «будь ласка, передай», «дякую», «будь ласка»;
  • – не запитувати сусіда, коли в нього зайнятий рот.

На шостому році життя:

  • – приймати зручну і красиву позу за столом;
  • – користуватись всіма мовними формулами рід час спілкування за столом;
  • – надавати послугу товаришам, якщо бачиш, що вона необхідна;
  • – удосконалюємо навички спілкування за столом (вправляємо у використанні мовних формул, вчимо вибирати тему розмови, підтримувати дружню бесіду, уважно слухати,     говорити).

Правила сервірування столу

На третьому році (група раннього віку) життя трудові доручення виконуються за допомогою дорослого, а потім під його контролем:

  • – ставлять стакани з серветками на середину столу;
  • – хлібниці з хлібом розміщують біля серветниць;
  • – розкладають ложки з правого боку;
  • – ставлять дитячі стільці до столів.

На четвертому році життя (ІІ молодша група), в І-му півріччі виконують доручення під контролем дорослого, а з ІІ півріччя вводяться чергування:

  • – перед чергуванням миють руки, за необхідності – обличчя;
  • – одягають форму чергових;
  • – сервірують столи у послідовності: серветниці, хлібниці, блюдечка, чашки, ложки (виделки помічник вихователя розкладує сама);
  • – знімають форму і першими сідають за столи;
  • – приймають участь в прибиранні посуду: в ємкість для збору посуду збирають чашки і блюдечка, а дорослий уносить їх для миття;
  • – прибирають хлібниці, серветниці.

На п’ятому році ( середня група) життя діти чергують по двоє, домовляються, хто які столи буде сервірувати. Чергують зі столу, на якому виставлений посуд. Столи сервірують у послідовності:

  • – серветниці, хлібниці, блюдечка, чашки, ложки, виделки (їх кладе на дитячі столи помічних вихователя). Ножі також розкладує помічник вихователя
  • – знімають одяг чергових – розставляють стільці – миють руки;
  • – першими сідають за стіл в обід;
  • – на сніданок та полуденок – останніми (допомагають роздати другу страву);
  • – після того, як закінчать їсти, допомагають прибирати посуд в зворотній послідовності. Ножі й виделки прибирає помічник вихователя;
  • – тарілки, складені одна на одну чергові уносять на роздаточний стіл (ємкість з чашками та блюдечками відносить помічник вихователя);
  • – за допомогою щітки змітають крихти зі столу в совок;
  • – розширюємо знання про сервіровку столу (сніданок, обід, чаювання) і столові прибори (пиріжкова тарілка, ніж, десертна ложка); формуємо естетичне ставлення до сервіровки   столу, вправляємо в уміння добирати прикраси та прикрашати стіл (вазочки з квітами, різні види серветок та ін..)

На шостому році життя ( старша група) , діти чергують по двоє два дні:

  • – сервірують столи з роздаточного столу;
  • – самостійно розкладають серветки в серветниці;
  • – послідовність сервірування така ж як в середній групі;
  • – знімають одяг чергових, розставляють стільці, миють руки, сідають за стіл;
  • – після закінчення прийому їжі одягають форму, допомагають роздати другу страву;
  • – прибирають посуд в зворотній послідовності: салатниці, тарілки, ложки, чашки з блюдечками в ємкості, хлібниці, серветниці;
  • – ножі та виделки убирає помічник вихователя;
  • – за допомогою щітки та совочка одна дитина змітає крихти, друга спеціальною ганчіркою витирає столи.

Користування столовими приборами та культури їжі

На третьому році життя:

  • – правильно тримати ложку за середину ручки 3-ма пальцями, а не в кулаку;
  • – їсти, злегка нахилившись над тарілкою, не проливати їжу на стіл;
  • – набирати ложкою рідину разом із заправкою, при вживання перших страв;
  • – самостійно використовувати десертну ложку для перших страв, чайну – для інших;
  • – м’ясні та рибні страви їсти, чергуючи з гарніром;
  • – тримати чашку правою рукою за ручку;
  • – нахиляти тарілку від себе, доїдаючи першу страву.

На четвертому році життя:

  • – тримати ложку в правій руці, підносити до рота широкою стороною ближче до звуженого краю;
  • – користуватись виделкою, ознайомлюємо з різними прийомами її використання: шматочки м’яса, риби, макаронів – наколювати, тримаючи ввігнутою стороною до   низу, притримувати верху вказівним пальцем; щоб підібрати гарнір: вермішель, пюре – вигнутою стороною вверх і діяти як ложкою;
  • – котлети, запіканки, пудинги поступово відділяти невеликими шматочками ребром виделки і з’їдати;
  • – використовувати чайну ложку при вживанні фруктів з компоту, кісточку від фруктів класти на блюдечко;
  • – після їди залишки їжі зчищати з тарілки і ставити на середину столу, складаючи їх одна на одну;
  • – познайомити дітей з різними видами посуду (кухонний, столовий, чайний).

На п’ятому році життя:

  • – вдосконалюємо користування виделкою різними прийомами;
  • – вчимо користуватись ножем, тримати ніж в провій руці, а виделку в лівій;
  • – вчимо різати ножем сардельку, яйце, огірок тощо;
  • – вчимо користуватись виделкою, тримаючи її в лівій руці. М’ясо відрізати невеличкими шматочками, з’ївши один, відрізати наступний;
  • – привчаємо кісточки від компоту класти спочатку на ложечку, підносячи її до рота, а потім на блюдечко;
  • – після намазування масла ніж кладемо кінцем на блюдечко, де було масло;
  • – продовжуємо знайомити дітей з тим, що, як і чим їдять (печиво, цукерки, ягоди, фрукти, варіння, варене яйце, омлет, ковбасу, пиріжки тощо).

На шостому році життя:

  • – удосконалюється вміння користування всіма столовими приборами;
  • – вчимо не перекладати виделку в праву руку, якщо страва потребує використання ножа;
  • – страви, з яких можна легко впоратися без ножа, їдять за допомогою виделки (риба, тефтеля, котлета, биточки);
  • – вдосконалюються знання про те, що, як і чим їдять (лимон, кавун, диня, сливи, апельсини, банани тощо)